12 tips για αρχάριους Τριαθλητές

Η προετοιμασία για αγώνα ποδηλασίας είναι δύσκολη. Η προετοιμασία για έναν μαραθώνιο ή για αγώνα κολύμβησης 700 μέτρων είναι επίσης δύσκολη. Τι γίνεται όμως όταν πρέπει να γίνουν και τα 3 αθλήματα μαζί; Για πολλούς αυτό φαντάζει εξοντωτικό εάν όχι αδύνατο. Το τρίαθλο, είναι ένα άθλημα που  δοκιμάζει τις αθλητικές σου αντοχές και ικανότητες όσο κανένα άλλο. Σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς με το τρίαθλο όμως δεν έχεις την κατάλληλη εμπειρία και καθοδήγηση; Μην απογοητεύεσαι και διάβασε τα 12 tips που δίνουν οι ειδικοί για τη σωστή προετοιμασία ενός τριάθλου για να είσαι έτοιμος την ημέρα του αγώνα!

  • Επίλεξε το σωστό αγώνα 

Υπάρχουν 3 είδη αγώνων τριάθλου, βασιζόμενα στην απόσταση. Το “sprint” που περιλαμβάνει 750μ κολύμπι, 20 χλμ ποδήλατο και 5 χλμ τρέξιμο. Το ”ολυμπιακό τρίαθλο” που περιλαμβάνει 1.5χλμ κολύμπι, 40χλμ ποδήλατο και 10 χλμ τρέξιμο και τέλος το πιο απαιτητικό, το ”ultra” ή πιο γνωστό ως Ιronman που περιλαμβάνει 3.8 χλμ κολύμπι, 180.2 χλμ ποδήλατο και 42.2 χλμ τρέξιμο. Έτσι για πρώτη φορά η επιλογή ενός αγώνα μικρότερης απόστασης θα είναι ένας πιο ρεαλιστικός στόχος, μια πρόκληση και φυσικά δε θα σε εξοντώσει.

  • Προμηθεύσου τον κατάλληλο εξοπλισμό

Υπάρχει αρκετός εξοπλισμός που απαιτείται να έχει ένας οργανωμένος τριαθλητής. Από τα βασικά είναι το κράνος για το ποδήλατο, ένα καλό ζευγάρι τρεξιματικά παπούτσια, μία ζώνη νερού για το κολύμπι, όμως το πιο βασικό απ’ όλα είναι μια τριαθλητική στολή. Η ειδική αυτή στολή, δεν προσφέρει εμφάνιση στον αθλητή αλλά λειτουργικότητα, καθώς διευκολύνει πολύ στην αλλαγή των ρουχών μεταξύ των αθλημάτων και πιο συγκεκριμένα μετά το κολύμπι.

  • Προγραμμάτισε τις προπονήσεις σου να είναι όσο το δυνατόν πιο συχνές

Σύμφωνα με τον Meredith Kessler, έναν τριαθλητή ο οποίος έχει συμμετάσχει σε περισσότερα απο 50 Ironman, το να οργανώσεις τις προπονήσεις σου είναι πολύ δύσκολο όταν πρέπει να εξισορροπήσεις οικογένεια, δουλειά, φίλους και προπόνηση. Μπορείς όμως με σωστό προγραμματισμό να έχεις μικρής διάρκειας αλλά ποιοτικές προπονήσεις χωρίς να ”θυσιάζεις” όλη την ημέρα σου. Φτιάξε ένα σωστό για εσένα πρόγραμμα προπονήσεων και δούλεψε τις αδυναμίες σου.

  • Να είσαι ευέλικτος στις προπονήσεις σου

Το καλό με το τρίαθλο είναι ότι περιλαμβάνει τρία διαφορετικά αθλήματα, οπότε υπάρχουν και πολλές εναλλακτικές προπόνησης. Εάν για παράδειγμα μία ημέρα έχει πολλή ζέστη, μην απογοητευτείς και προτίμησε να κάνεις προπόνηση στην πισίνα! Αντίστοιχα εάν δεν έχεις πολύ χρόνο ή ο καιρός δεν το επιτρέπει δοκίμασε να κάνεις cross training το οποίο είναι πολύ καλό για ενδυνάμωση όλου του σώματος.

  • Δούλεψε τις αδυναμίες σου

Σε ένα άθλημα σαν το τρίαθλο είναι φυσιολογικό να έχεις ”δυνατά σημεία” και αδυναμίες. Το δυνατό σου σημείο σε ένα άθλημα όμως δε θα διορθώσει τις αδυναμίες σου στα άλλα δύο. Γι αυτό είναι σημαντικό να εστιάσεις στις αδυναμίες σου και να δουλέψεις με πρόγραμμα τα σημεία που χρειάζεσαι βελτίωση.

  • Κάνε εξάσκηση στις εναλλαγές των αθλημάτων

Το δυσκολότερο κομμάτι του τριάθλου είναι η αναλλαγή των μυικών ομάδων που πρέπει να χρησιμοποιηθούν. Γι αυτό οι ειδικοί συνιστούν στην προπόνηση να περιλαμβάνονται π.χ. ποδήλατο και αμέσως τρέξιμο, όπως θα γινόταν σε έναν αγώνα τριάθλου ακόμη και δεν διανυθεί η ίδια απόσταση.

  • Εξασκήσου στο αρχικό κομμάτι του τριάθλου – το κολύμπι

Οι ειδικοί θεωρούν ότι το δυσκολότερο κομμάτι για έναν νέο τριαθλητή είναι το κολύμπι και ειδικότερα η έναρξή του. Η αδρεναλίνη που παράγεται όπως επίσης και η συνύπαρξη στην πισίνα ή τη θάλασσα ακόμη και 100 ατόμων είναι παράγοντες που ευνοούν στην αύξηση του στρες και ως αποτέλεσμα στη δυσκολία ρύθμισης της αναπνοής. Η σωστή και συστηματική προπόνηση όμως είναι σίγουρο ότι θα σε βοηθήσουν στην επίλυση αυτού του προβλήματος και τη βελτίωση του χρόνου σου.

  • Σωστή ενυδάτωση

Το μεγαλύτερο λάθος που μπορείτε να κάνετε στην προετοιμασία τριάθλου είναι να μην πίνετε αρκετό νερό. Ωστόσο ακόμη και οι μικρότεροι σε απόσταση αγώνες τριάθλου είναι πολύ απαιτητικοί, οπότε ίσως το νερό να μην είναι αρκετό αλλά ενδεχομένως να χρειάζεσαι κάτι με περισσότερους ηλεκτρολύτες, βιταμίνες, θρεπτικά συστατικά και ζάχαρη.

 

  • Να τρως σωστά για να τροφοδοτείς το σώμα σου με ενέργεια

Το τρίαθλο είναι ένα απαιτητικό άθλημα και πρέπει να τρως σωστά για να παρέχεις στον οργανισμο σου τα κατάλληλα ”καύσιμα”. Η σωστή διατροφή πρέπει να είναι τρόπος ζωής και όχι προσωρινή έτσι ώστε να μην έχεις ”κακές εκπλήξεις” την ημέρα του αγώνα. Οι ειδικοί συνιστούν συνδυασμό πρωτεϊνης( πχ ψητό κοτόπουλο) για τους μύες και υδατάνθρακα (π.χ. γλυκοπατάτα) για ενέργεια.

  • Σκέψου να συμβουλευτείς έναν προπονητή τριάθλου

Κάποια στιγμή θα βρεθείς στο σημείο που όση προπόνηση και να κάνεις μόνος σου, θα μένεις στάσιμος και δε θα μπορείς να βελτιωθείς. Σε αυτό το σημείο θα μπορούσες να συμβουλευτείς έναν ειδικό, που στην προκειμένη περίτπωση είναι ο προπονητής τριάθλου. Να είσαι σίγουρος ότι υπάρχουν προπονητές για όλα τα budget και σίγουρα αν ρωτήσεις στο τοπικό σου γυμναστήριο ή αθλητικό κέντρο, θα βρεις κάποιον να σε βοηθήσει να βελτιώσεις τη φυσική σου κατάσταση και τους χρόνους σου.

  • Διατήρησε απλό τον εξοπλισμό σου και τις προπονήσεις σου

Είναι πολύ αγχωτικό να συμμετάσχεις σε αγώνες και να βλέπεις άλλους τριαθλητές με πολύ πιο ακριβό εξοπλισμό από εσένα, ειδικά συμπληρώματα διατροφής , ακόμη και πλάνα προπόνησης. Απλά, μην αγχώνεσαι. Εσύ θα μείνεις στον δικό σου τρόπο προπόνησης, με το δικό σου ποδήλατο, στολή και τα δικά σου συμπληρώματα. Η επιτυχία θα έρθει από τη συστηματική προπόνηση, τη συγκέντρωση και φυσικά την αυτοπεποίθηση που θα έχεις χτίσει και όχι από τα πιο εξελιγμένα και ακριβά ποδήλατα ή τριαθλητικές στολές.

  • Παιχνίδια μυαλού

Η μεγαλύτερη πρόκληση του τριάθλου είναι ο ”αγώνας” του μυαλού. Οι ειδικοί θεωρούν οτι στο τρίαθλο ο πνευματικός έλεγχος είναι πιο σημαντικός ακόμη και από τη σωματική αντοχή. Γι αυτό συμβουλεύουν τους νέους τριαθλητές σε καταστάσεις μεγάλης σωματικής κούρασης να φαντάζονται τους αγαπημένους τους και φίλους στη γραμμή τερματισμού να τους περιμένουν πανηγυρίζοντας. Μπορείς κι εσύ να το δοκιμάσεις και να μας στείλεις τα σχόλιά σου!

 

 

 

Leave a Reply