7 σημάδια που σου δείχνουν ότι προπονείσαι πολύ

7 σημάδια που σου δείχνουν ότι προπονείσαι πολύ

Αν η προπόνηση είναι αναπόσταστο κομμάτι της καθημερινότητάς σου ή απλά ετοιμάζεσαι για έναν μεγάλο αγώνα και θες να τα πας τέλεια, τότε θα πρέπει να σκεφτείς πως ίσως σύντομα θα φτάσεις σε σημείο κορεσμού. Παρακάτω θα αναλύσουμε 7 σημάδια που σου δείχνουν ότι προπονείσαι πολύ!

Ένα βασικό χαρακτηριστικό της υπερπροπόνησης που σίγουρα θα πρέπει να σας χτυπήσει καμπανάκι, είναι η ξαφνική μείωση της απόδοσης στην προπόνηση ή η εμφάνιση προβλημάτων υγείας. Και τα 2 αυτά γεγονότα προκύπτουν από την έλλεψει ισσοροπίας μεταξύ της προπόνησης και της ξεκούρασης.

“Η προπόνηση σφίγγει το σώμα και καταπονεί τους μυς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γινόμαστε δυνατότετοι και καλύτεροι κατα τη διάρκεια της αποθεραπείας, αφού χρησιμοποιούμε το σώμα μας σαν εργαλείο ανάπλασης των μυών και της αεροβικής μας ικανότητας”, μας ενημερώνει η Rachel Cosgrove, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής και ιδιοκτήτρια του Results Fitness στο Newhall, Καλιφόρνια. “Έτσι αν καταπονήσετε το σώμα σας με μια προπόνηση και πριν αυτό αρχίζει να επανέρχεται, εσείς ξεκινήστε και πάλι να προπονείστε σκληρά,  δεν θα φτάσετε ποτέ στο σημείο που θα υπάρχει πλήρης ανάκαμψη, θα ταλαιπωρήσετε τους μύες και φυσικά δεν θα βελτιώσετε την φυσική και σωματικής σας κατάσταση.”

Το να βάλετε όμως την αποθεραπεία στην καθημερινότητά σας δεν είναι πάντα εύκολο. Αυτό προκύπτει πρώτον από το γεγονός ότι δεν έχετε πάντα τον χρόνο, μαζί με τη δουλειά και την προπόνηση, να βάλετε και την αποθεραπεία και γιατί πολλές φορές, όταν σκεφτόμαστε προπόνηση ή αποθεραπεία, το μυαλό μας αυτόματα επιλέγει το πρώτο σαν καλύτερη επιλογή. Και επειδή είναι δύσκολο να καταλάβετε ότι υπερπροπονείστε μέχρι να συμβεί κάτι σοβαρό στην υγεία σας ή στο σώμα σας, παρακάτω θα βρείτε ορισμένα σημάδια τα οποία δεν θα πρέπει να παραβλέψετε.

Φτάσατε στο ταβάνι σας ή γίνεστε πιο αδύναμοι

Αν νιώθετε πως βάζετε διαρκώς μεγαλύτερη προσπάθεια στην προπόνηση αλλά τα αποτελέσματα είναι ίδια ή και χειρότερα, τότε αυτό είναι ένα βασικό σημάδι υπερπροπόνησης. Το σώμα σας πλέον δεν ανταποκρίνεται στην προσπάθεια που κάνετε. Αν και δεν θα αντιμετωπίσετε κάτι σοβαρό, αυτό το σημάδι είναι καλό να το λάβετε σοβαρά υπόψιν, αφού είναι το πρώτο βήμα για αυτά που έπονται.

7 σημάδια που σου δείχνουν ότι προπονείσαι πολύ

Πεσμένη ψυχολογία

Αν νιώνετε αφόρητα πεισμένοι, πεσμένοι ψυχολογικά, ίσως και λίγο καταθλιπτικοί, τότε μπορεί αυτό να οφείλετε στην υπερπροπόνηση! Αν και έχουμε διαπιστώσει πολλές φορές ότι η άσκηση μπορεί να μας ξυπνήσει, να τονώσει το ηθικό μας και να βελτιώσει την ψυχολογία μας, η υπερπροπόνηση μπορεί να έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Από τη στιγμή που το σώμα σας καταπονείτε για να ολοκληρώσει μια προπόνηση, η ισορροπία των ορμονών σας και η ψυχική σας υγεία διαταράσσονται, με αποτέλεσμα να αρχίζετε να νιώθετε στεναχωρημένοι, επιθετικοί και σε κακή διάθεση.

Κάνετε άστατο ύπνο

Η αλλαγή στις ορμόνες σε συνδυασμό με έντονους πόνους στο σώμα, δεν θα σας αφήσουν να απολαύσετε έναν γεμάτο και βαθύ 8ωρο ύπνο που απαιτείται για να επανέλθει το σώμα από την άσκηση. Παράλληλα, το αίσθημα της κούρασης και τα πεσμένα επίπεδα ενέργειας, προκύπτουν από τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης που βρίσκονται μέσα σας λόγω της υπερπροπόνησης.

Αρρωστένετε πολύ συχνά

Μαζί με τα πεσμένα επίπεδα ενέργειας που αναφέρθηκαν παραπάνω, η υπερπροπόνηση ρίχνει και το ανοσοποιητικό σύστημα, με αποτέλεσμα να έρχεστε αντιμέτωποι με κάθε μικρόβιο που υπάρχει. Αν μάλιστα συνεχίσετε να προπονείστε, τότε τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα.

Νιώθετε κουρασμένοι ή ένας παλιός τραυματισμός κάνει την εμφάνισή του

Είναι γνωστό πως μια προπόνηση μπορεί να προκαλέσει φλεγμονές. Όταν μάλιστα δεν υπάρχει η απαραίτητη αποθεραπεία, τότε η φλεγμονή μπορεί να παραμείνει και να γίνει ακόμα πιο έντονη. Βουβοί πόνοι, παλιοί τραυματισμοί, ακόμα και νέοι μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους και να σας δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα.

Διαταραχή περιόδου στις γυναίκες

Η υπερπροπόνηση συχνά οδηγεί και στην απότομη απώλεια βάρους, γεγονός που σε έναν άντρα μπορεί να οδηγήσει σε έναν τραυματισμό. Στις γυναίκες όμως, μια έντονη ορμονολογική αλλαγή μπορεί να οδηγήσει μέχρι και στην απώλεια της περιόδου για κάποιο διάστημα, γεγονός που είναι στις περισσότερες περιπτώσεις βασικό σύμπτωμα υπερπροπόνησης και πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Χάνετε μυική μάζα

Αν πηγαίνετε συχάν στο γυμναστήριο, μπορείτε να ελέγχετε ανα τακτά χρονικά διαστήματα την σύνθεση του σώματός σας. Έτσι θα μπορέσετε να καταλάβετε άμεσα τυχόν μείωση της μυικής σας μάζας. Αυτή προκύπτει από την υπερπροπόνηση, σαν αποτέλεσμα του ότι δεν δίνετε στο σώμα σας την δυνατότητα να επανέλθει μετά από την προπόνηση.

Τί πρέπει να κάνετε για να αποφύγετε την υπερπροπόνηση

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να προστατέψετε τον εαυτό σας από την υπερπροπόνηση. Όλα ξεκινούν φτιάχνοντας ένα πρόγραμμα προπόνησης που θα σας βοηθήσει να αναρρώσετε γρηγορότερα. Επίσης βασική αρχή είναι να έχετε τουλάχιστον μια μέρα την βδομάδα ρεπό από προπονήσεις, ώστε να δώσετε στο σώμα σας να επανέλθει πλήρως.

Αν πάλι το καθημερινό σας πρόγραμμα δεν σας επιτρέπει να έχετε αρκετό χρόνο ξεκούρασης, τότε τουλάχιστον φροντίστε να μην έχετε 2 συνεχόμενες ημέρες έντονης άσκησης. Και επίσης κάθε 4 με 6 βδομάδες θα πρέπει να κάνετε τη φάση της αποφόρτισης, φτάνοντας το πολύ μέχρι το μισό της απόδοσης. Αυτές οι φάσεις αποφόρτισης είναι πολύ σημαντικές, αφού λειτουργούν σαν αποθεραπεία στην έντονη άσκηση.

Τέλος, ο ύπνος είναι ένας παρα πολύ σημαντικός παράγοντας που επηρρεάζει τόσο την αποκατάσταση όσο και τα επίπεδα προπόνησης που μπορείτε να φτάσετε. Φροντίστε να κοιμάστε καλά, τουλάχιστον 7 με 8 ώρες, τις σωστές ώρες. Το να έχετε ξαπλώσει μέχρι τις 11 και να έχετε σηκωθεί μέχρι τις 7 είναι ένας πολύ καλός τρόπος να βοηθήσετε το σώμα σας να επανέλθει μετά από μια έντονη προπόνηση.

Πάνω από όλα όμως, θα πρέπει να ακούτε το σώμα σας και να ξεκουράζεστε ή να παίρνετε ρεπό από προπονήσεις αν χρειάζεται. Η συνεχόμενη προπόνηση μπορεί να σας εξαντλήσει και να δημιουργήσει προβλήματα υγείας, τα οποία θα πρέπει να αποφύγετε αν θέλετε να συνεχίσετε να προπονείστε για πολύ καιρό!

Τα παραπάνω 7 σημάδια που σου δείχνουν ότι προπονείσαι πολύ είναι τα βασικότερα που θα συναντήσετε. Μην τα αγνοήσετε, ακούστε το σώμα σας και κρατήστε τη φόρμα σας στο μέγιστο επίπεδο!

Leave a Comment